7400 Kaposvár, Búzavirág u. 21.
Igazgatói iroda: +36-82/510-247
Igazgatóhelyettesi iroda: +36-82/510-246
Gazdasági iroda: +36-82/510-589
Fax: +36-82/510-246
E-mail: kinizsiiskola@kinizsi-kvar.sulinet.hu
Nyitva tartás:
Hétfő | 8.00-13.00 |
Kedd | 11.00-15.00 |
Szerda | 8.00-13.00 |
Csütörtök | 11.00-15.00 |
Péntek | 8.00-12.00 |
Könyvtáros: Jónásné Bánfi Csilla
Telefon: 06-20-252-4670
e-mail: csilla.banfi63@gmail.com
A Kinizsi Lakótelepi Tagiskola honlapja:
Jeles napok, néphagyományok városi levelezős verseny 1-4. évfolyam díjátadója
Az ünnepségre a 25 legeredményesebb tanuló és felkészítő tanára kapott meghívást.
A helyezetteken kívül minden tanuló emléklapot és ajándékot kapott.
Helyezettek:
1. helyezettek
Tanuló neve, évfolyam, iskola, felkészítő tanár
Szecskő Anna 3.o - Lorántffy Zsuzsanna Református Általános Iskola
Patakné Battyányi Mónika
Hartmann Hanna 3.o - Zrínyi Ilona Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagiskola
Fristóf Zita, Vejti Veronika
Nagy Barbara 4.o - Benedek Elek Tagiskola
Kisné Mráv Marianna
2. helyezettek
Tanuló neve, évfolyam, iskola, felkészítő tanár
Tóth Szonja 3.o - Berzsenyi Dániel Tagiskola
Czap Mária
Bakó Sára 3.o - Zrínyi Ilona Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagiskola
Kristóf Zita, Vejti Veronika
3. helyezett
Tanuló neve, évfolyam, iskola, felkészítő tanár
Pingár Luca3.o - Lorántffy Zsuzsanna ReformátusÁltalános Iskola
Patakné Battyányi Mónika
A verseny célja:
A néphagyományok, jeles napok iránti érdeklődés felkeltésével elősegíteni olyan tanulói magatartás kialakítását, amelynek lényeges eleme a hagyományőrzés, népi kultúránk, nemzeti értékeink megbecsülése.
Olvasóvá nevelés, kutatómunka végzése a könyvtárban, amely elősegíti a gyermekek olvasási készségének fejlődését és a tanulni tanulásukat. Mindezt kisiskolás szinten, játékos feladatokkal, rejtvényekkel fűszerezve.
A népi nyelvezet megértése, sajátosságainak megismerése a népmesék, mondókák, népi játékok, népdalok által.
A néphagyomány ismeretének a megalapozása, szellemi örökségünk átadása.
A gyermekek szerezzenek ismereteket a jeles napokhoz, ünnepekhez, munkaalkalmakhoz kötődő népszokásokról.
Legyenek alapvető ismereteik a tárgyi hagyományról, a népi díszítőművészetről.
Fedezzék fel a szűkebb- és tágabb környezetük hagyományait.
Kisgyermekkorban a cselekvéssel szerzett tapasztalatok, érzelemdús élmények hatnak a felnövekvő egyén cselekedeteire. Ismeretei bővülésével később érti meg, dolgozza fel azt, amit kapott és közben van hova visszakapcsolni azokat. Erkölcsi, esztétikai értékrendszere kialakul, a szükségletek további cselekvésekre késztetik. Felnőtt korában a néphagyomány ápolásának igénye úgy jelenik meg, mint magasabb rendű szükséglet.
A néphagyományok, jeles napok megismerése segítik a társadalomba való belenevelődést, pl. a népszokások, népi játékok eljátszásával erősödik a tanulók szabálytudata, a társakkal való kapcsolatok kialakításának képessége, ami a társadalmi, közösségi viselkedés fontos eleme. A néphagyományoknak kiemelkedő szerepe lehet egy-egy kisebb-nagyobb közösség összetartásában és a közösség megőrzésében is.
A néphagyomány különböző területeinek megismerésével, pl. a népi díszítőművészet, a népköltészeti alkotások megismerésével fejlődik a tanulók esztétikai érzéke.
A néphagyományok sokszínűsége, a paraszti kultúra értékeinek megismerése ösztönözheti a tanulókat a szűkebb és tágabb szülőföld szellemi és tárgyi hagyományainak, történelmi, vallási emlékeinek felfedezésére, a nyelvjárás megbecsülésére, a még emlékezetből felidézhető vagy a még élő néphagyomány gyűjtésére.
Régen a gyermek nevelése a több generáció együttéléséből adódóan nem csak a szülő feladata volt. A nagyszülők, dédnagyszülők a saját gyermekkorukban játszott játékok, énekek továbbadásával nemcsak szórakoztatták, tanítgatták unokáikat, hanem egyben lehetővé tették ezeknek a játékoknak, daloknak a fennmaradását, továbbélését is.
Mi hiszünk a hagyományok nevelő, értékközvetítő, a műveltségi hátrányokat kompenzálni tudó erejében. Feladatunknak tartjuk azoknak az értékeknek az őrzését és hiteles átadását, amely az alapot képezi magyarságunkban.
Meggyőződésünk, hogy nevelésünk eredményessége érdekében nagyon fontos a gyermek én-tudata mellett a magyarságtudatuk formálása is. Gyermekeinknek joguk van ahhoz, hogy a nemzetet éltető hagyományokat megismerjék, ezekről pozitív élményeket szerezzenek és ezáltal hiteles, követendő mintákat kapjanak.
A néphagyomány változik és változatokban él, a konkrét táji példák megismerése után a tanulók az általános megállapításokat is könnyebben megértik a népi kultúra egészéről, pl. miképpen hat a néphagyományok alakulására az eltérő földrajzi környezet, a történeti fejlődés, a gazdasági tényezők.
Versenyünkben a kaposvári általános iskolákból 202 tanuló vett részt eredményesen, amely nagyon nagy érdeklődést igazolt.
Versenyünk úgy gondolom elérte célját. A résztvevő tanulók:
- Kutató és gyűjtőmunkát végeztek a könyvtárban.
- Ismerik a jeles napokhoz, ünnepekhez kötődő népszokásokat.
- Megértik a népi nyelvezet sajátosságait.
- Kellő ismerettel rendelkeznek a népi mondókák, dalok, mesék tárházából.
- Alapvető ismereteik vannak a tárgyi hagyományokból, a népi díszítőművészetből.
Vissza a főldalra