7400 Kaposvár, Búzavirág u. 21.
Igazgatói iroda: +36-82/510-247
Igazgatóhelyettesi iroda: +36-82/510-246
Gazdasági iroda: +36-82/510-589
Fax: +36-82/510-246
E-mail: kinizsiiskola@kinizsi-kvar.sulinet.hu
Nyitva tartás:
Hétfő | 8.00-13.00 |
Kedd | 11.00-15.00 |
Szerda | 8.00-13.00 |
Csütörtök | 11.00-15.00 |
Péntek | 8.00-12.00 |
Könyvtáros: Jónásné Bánfi Csilla
Telefon: 06-20-252-4670
e-mail: csilla.banfi63@gmail.com
A Kinizsi Lakótelepi Tagiskola honlapja:
Barangolás a könyvtárban
Levelezős iskolai verseny alsó tagozatosoknak
„Semmi sem szebb és semmi sem hasznosabb az ember egész mulandó életében, mint a könyvek olvasása.”
/Miron Costin/
A gyerekek lelki és szellemi fejlődésében fontos szerepe van az olvasásnak. A mese világa lenyűgözi és elvarázsolja a gyerekeket.
Mindeközben fejlődik szókincse, képzeletvilága és nyitottá válik az irodalom iránt is, ami az iskolában nagyon fontos a számára. A mese olvasás a leghatékonyabb módja annak, hogy a gyereket olvasásra ösztönözzük, és rávezessük őket az irodalom szeretetére.
A szókincs olvasás révén bővíthető. Az olvasás stimulálja az agy nyelvi központját.
Egy könyvet olvasni a gyermekeknek nemcsak kitűnő időtöltést jelent. Az olvasás a társadalomba való beilleszkedési folyamatban is segíti a kicsiket, de ez által magasabb lesz az IQ-juk is, és gazdagabb szókinccsel rendelkeznek majd. Természetesen ezeket a dolgokat egyéb külső hatások is befolyásolhatják pozitívan vagy negatívan, de lényegében az olvasásnak nagyon nagy szerepe van a gyermekek fejlődésében.
A verseny egyik célja az volt, hogy megismertessük tanulóinkat a magyar gyermekirodalom neves képviselőivel és műveikkel. A verseny 6 fordulós volt.
Két korcsoportnak készítettem el a versenylapokat, különös gondot fordítva a kiválasztott művekre és alkotóikra.
1.osztály
6 magyar költővel és verseikkel igyekeztem megismertetni ezt a korcsoportot, valamint felkelteni az érdeklődésüket más műveik iránt is.
21 fő oldotta meg a játékos lapokat.
A megismertetett költők a következők voltak:
- Galambos László. Óra
- Weöres Sándor: Paripám csodaszép pejkó
- Zelk Zoltán: Ibolya
- Szabó Lőrinc: Csigabiga
- Krecsmáry László: Zümmög a cserebogár
- Gazdag Erzsi: Betűvetés, aratás
2. 3. 4. osztály:
6 magyar íróval és műveikkel ismertettem meg a tanulókat, melyek a következők voltak:
- Csukás István: Mirr-Murr kalandjai
- Fésűs Éva: Ki a leghasznosabb?
- Kányádi Sándor: Világlátott egérke
- Bálint Ágnes: Frakk a macskák réme
- Lázár Ervin: A lyukas zokni
- Janikovszky Éva: Velem mindig történik valami
94 tanuló oldotta meg a lapokat, nagyon ügyesen. Eredményesnek ítélem a versenyt. Örömmel és szívesen kutakodtak a könyvtárban.
Több tanuló más műveit is elolvasta egy – egy írónak.
Év végén díjaztuk a legjobbakat. A 2011/2012-es tanévben újabb magyar költőket és írókat szeretnék a gyerekekkel megismertetni.
Barangolás a könyvtárban
Levelezős iskolai verseny felső tagozatosoknak
A Barangolás a könyvtárban levelezős versenyt az iskolánk felső tagozatosainak lett meghirdetve.
6 feladatlapot állítottam össze. A feladatokat úgy válogattam, hogy ténylegesen barangolniuk kelljen a könyvtárban. Figyelembe vettem, hogy Jeles napok, népszokások címmel is oldanak meg feladatokat, így én azt a témakört kihagytam.
Minden feladatlapon világos, egyértelmű forrásmegjelölést adtam, azzal a szóbeli kiegészítéssel, hogy a könyvtár bármelyik más azonos témájú dokumentuma segítség lehet.
Sajátos helyzetben vagyok, mert a feladatlapokat nemcsak készítettem, de a megoldásnál, a keresgélésnél is én segítek.
A témák kiválasztásánál arra törekedtem, hogy kicsit kikerüljünk a megszokott szótárak, lexikonok, kötelező olvasmányok, szólások és közmondások körből. Egyértelműen kellett használniuk a szakrendi számokat. Elsőként a könyvtárról, könyvtárhasználatról kellett rejtvényeket megoldani.
Utána a környezetvédelem volt a téma.
A harmadik forduló a játékkal volt kapcsolatos, a szórejtvényektől, a helyesíráson át a sudoku-ig.
Érdekes volt, hogy a gyerekek észre sem vették, hogy mennyit tanultak a feladatlap megoldásából, hiszen mivel nem kötődött tantárgyhoz, így azt hitték nem is tanultak.
Érdekes volt látni, hogy a gyenge tanuló tanította sudoku-t megoldani a jobbat, micsoda „vadászat”volt a – H- betűvel kezdődő regény és mesehősök után.
Az irodalom témakör Nógrádi Gábor műveivel foglalkozott.
Az ötödik fordulóban /földrajz, történelem/, nagyon népszerű lett, az ország, nevezetesség, híres ember feladat.
A hatodik feladatlap érdekességét az adta, hogy nemcsak a könyvtárra kellett hagyatkozni a feladatlap megoldásánál, hiszen a téma Kaposvár volt.
Pl. annál a kérdésnél, hogy 2011-ben Kaposvár a vidék „futófővárosa” lett, nehezen jöttek rá, hogy nem biztos, hogy rá kell keresni az interneten, ott voltak, részesei voltak az eseménynek.
Az volt a célom a feladatlapok összeállításánál, hogy minél szélesebb körben keresgéljenek a könyvtárban, használják a dokumentumokat. Merjenek segítséget kérni, de a segítséget, ha kell, fogadják is el, akár egymástól.
Nem engedtem a „nem tudom” válaszokat meg, a „Barangolás” végére pedig, szóba sem került ilyen.
Nyitottabbá vált a könyvtár azzal, hogy volt módunk és lehetőségünk sokat együtt keresgélni.
Ezeknél a feladatlapoknál nem egyértelműen a legjobb tanulók teljesítettek legjobban.
Kitartást, figyelmet igényeltek a feladatok.
Sokkal könnyebben oldották meg a feladatlapokat, mint gondoltam, ez utal az eddigi munka eredményességére is.
A tanulók várják a folytatást, mind a tanulók, mind a szülők nagyon pozitívan állnak a feladatlapokhoz.
Egy könyvtáros továbbképzésen elhangzott vitaindító mondat fejezi ki legjobban a célt: „Olvasás nélkül nincs semmi.”